Kryssplattform Design er et fag som i all hovedsak (iallefall hos oss) som går ut på å utvikle spill til flere plattformer (med tanke på grafikk, kontroller, lyd osv).

Dette prosjektets parametere var også simple, de lød som følger:

•Design and implement a minimal but functional game prototype in Unity

                –Only standard PC controls are required for the implementation, BUT the design should accommodate phone, tablet, and controller as well
•Include a design brief which details the design intent as well as the control and UI mockups for each platform

Tankene mine rundt oppgaven var da egentlig å lage en 3D plattformer, men etter et par timer med jobbing bortkastet testing i Unity fant jeg heller ut at jeg ville satse på å lage et 2D spill.

Tankene da svirret rundt et spill der du skulle kunne:
– Bytte kameravinkel på komando.
– Bevege seg i tre plan (langs z-aksen).
– Spilleren vil trenge dette for å komme seg forbi hindringer i verden.
– Spilleren skal kunne skyte.
– Spilleren skal kunne plukke opp objekter å legge de fra seg.
– Spilleren vil trenge dette for å kunne løse noen simple utfordringer.

Som vanlig går ikke ting alltid slik en tenker og jeg ble nødt til å fjerne blandt annet pickup-mekanikken.

Enda et prosjekt venter, og jeg er enda usikker på om jeg skal fortsette med å bygge ut denne prototypen, eller om jeg skal begynne på noe nytt, men bildene som følger er iallefall hva jeg endte opp med:

Main Menu

Main Menu

Hovedmenyen som spilleren blir vist da spillet starter

Level Start

Level Start

Levelstart der spilleren spawner da levelet startes

Level mid

Level mid

Litt mer visuelt i første levelet

Level Birdseye

Level Birdseye

Fugleperspektiv over levelet. En del som ikke vises i spillet (desverre), men
som kunne sett bra ut i et eventuelt lite filmklipp ved levelstart.

Level2

Level2

Level 2, ikke påbegynt enda.

Poster design brief dokumentet da jeg har filen tigjengelig.

